Изберете страница

ХОЛЕСТЕРОЛ – ДОБЪР ли е ИЛИ ЛОШ?

На лични консултации за изготвяне на хранителен режим постоянно чувам как мазнината е вредна. Как хората отделят всяка мазнинка от месото, как ядат само суха храна на пара и подобни. Признавам си, изглежда ми нереално! На лагерът за отслабване и регенерация това беше едно от най-шокиращите неща, които участващите в групата научиха. Имаше хора, които свалиха по 10 кг мазнина и качиха по 6 кг мускули за 7 дни. Ядяха на обяд мазна вратна пържола, поръсена с ленено семе и слънчоглед, заляна със сусамово олио. Друг ден си заливаха салатата със сусамово олио и слънчоглед, а отстрани добавяха сланинка.

И знаеш ли, след втория ден започнаха да се усмихват, очите им светеха и сякаш сияеха. В тетрадките, които има дадохме на финала, за да ни напишат впечатленията си, 80% споменаваха как са живеели в илюзия, че мазно е равно на вредно.

Например, ако на една жена мазнините в тялото й паднат под 10%, цикълът й спира.

Има различна мазнина.

Но не холестеролът е лош, а случващото му се.

През 70-те години е намерена връзка между холестерола и бактериите в тялото ни. Учените направили изследване на бойци масаи. Те живеят в Африка, ядат само месо, а вместо вода пият мляко. И макар, че приемали само животински холестерол, те нямали завишени нива. В началото учението мислили, че е от млякото. Но тествали с различни млека, а не виждали зависимост. Дори заменили накрая млякото с растителен заместител. И пак нищо. Холестеролните нива били едни и същи.

Тук е важно да отбележа, че масаите пиели млякото си пресечено. Тип нашето кисело мляко. Но, за да се пресече, в него се развивали бактерии. Така известни като пробиотик. Но въпреки това изследването продължило. Масаите всекидневно ходели пеш по 13 часа и прекарвали по няколко месеца в годината в пости. След дълго чудене,  експериментът спрял. След години бил подновен в лаборатория. В епруветка затоплят бульон, добавят Lactobacillus fermentus и воала, голяма част от холестерола бил изчезнал. Бактерии като L. plantarum Lp91 намалят лошия и повишават добрия холестерол.

През 2011г. 114 канадци два пъти на ден са изяждали специално приготвен йогурт.  В рамките на 6 месеца холестеролът им паднал с 8.91%. Това е на 50% от постигнатото с приемане на медикамент за целта. С други бактерии нивото можело да се понижи с 11 и дори с до 30%. Но този тип изследвания спират.

Днес главния кандидат за намаляване на “вредния холестерол” е BSH (ходролизираша жлъчните соли активност). И ако се чудиш защо намесваме жлъчката, ще ти обясня. “Cholе” е жлъчка, а “stereos” е твърд. За пръв път холестерол е открит в камъните в жлъчката. По време на храносмилането, разтворения холестерол и мазнините в жлъчката може да се абсорбират и да ги изхвърлим в тоалетната. Това е от полза за бактериите, защото това отслабва жлъчката и тя не може да атакува техните клетъчни мембрани. Той предпазва бактериите по дългия им път до дебелото черво. Бактериите имат и други механизми. Те могат да поемат холестерола вътре в своите клетъчни мембрани и така да не оставят за жлъчката. Могат да го превърнат в друго вещество или да манипулират органи, които го произвеждат. Най-много холестерол се произвежда в черния дроб и в червото, където малко пратеници на бактериите участват в регулирането му.

Какво всъщност е лош холестерол и има ли такова животно?

Много е важно да осъзнаеш, че холестеролът ти трябва. Повишените нива на холестерол, от които днес много хора страдат е следствие на заменянето на мазнини идващи от природата с мазнини създадени от човека в лаборатории. Маргаринът, който не знам защо още се произвежда е създаден през 60-те години на 19 век. Луи Наполеон III е искал евтина мазнина за бедния народ. От говежда лой извлекли течната мазнина под налягане, после я смесили с вода и бутирин и се получил маргаринът. А името му идва от това, че е лъскав а на гръцки margaron означава перла. В края на века в САЩ създали заместител на маслото от семената на памук. ТЕ намерили начин да превръщат мазнината от семената в твърда паста. Променили молекулите, така че да станат по-малко подвижни и по-лесни за струпване на едно място. Като за целта използвали налягане, топлина и никелов катализатор. Катализаторът не позволява на молекулите да се сплетат и да стане пластмаса. Те са неподвижни и сковани – трансмазнини.

И тук е иронията, че всички избягват животинските мазнини, а ядат обработени растителни. Ядем повече, а сме гладни за още.

Животинските мазнини съдържат холестерол, който естествено подтиска апетита. Ако махнем мазнините, то винаги искаме да добавим захар.

НО нека видим какво съдържат.

Растителните мазнини съдържат основно полиненаситени мазнини. Те са много чувствителни към топлина. При загряване те стават токсични. При полиненаситените мазнини има място за побиране на две клетки кислород. Така при загряване те се окисляват и се превръщат в канцерогенни. В допълнение в семената на растенията, за да се предпазят полиненаситените мазнини, те са свързани с антиоксиданти. Те ги пазят, да не се развалят докаато стане топло и семето покълне. При обработка тези антиоксиданти и полиненаситени мазнини се изкривяват и стават оксидирани (свободни радикали), които опустошават тъкани, органи и клетките.

Мононенаситените мазнини имат място само за една клетка кислород. И могат да се нагряват до определени температури. А наситените (животинските) мазнини не позволяват кислородна молекула да се промъкне в тях и така могат да се обработват на високи температури. Затова дали ще готвим със зехтин, слънчогледово олио или друго растително, не означава, че ядем здравословно.

Холестеролът, мазнините и витамините в тях се обвиват в нещо като опаковка направена от протеин. Тя си има описание и пише от къде идва и за какво е, биологично казано това са липопротеини. Влизайки в кръвния поток тези продукти достигат до клетките. Те ги четат и ако им трябват си го взимат. Има два типа липопротеини HDL и LDL. Първия наречен добър, а втория лош.

В червата мазнините се опаковат в протеинова обвивка и влизат в кръвния поток. Обикалят тялото и последна спирка е черния дроб. Там той ги проверява и от остатъците прави свои липопротеини, които пак тръгват в кръвта, но с друг надпис и доста по-малки – VLDL. Тяхната последна спирка е пак черния дроб. Той отново ги преглежда и ги дава за изхвърляне от тялото или пак ги пуска в потока. Проблемът се случва, когато опаковката на липопротеините се наруши. Така те се губят Нещо като загубен багаж на летището. Той се подритва из летището, и никой не знае на кой е. Така те се лутат безцелно в кръвообращението, разпадат се и се наслояват в артериите. Тялото изпраща макрофаги, които да се справят, като ги погълнат. В цитоплазмата им обаче се натрупват холесеролови естери и се образуват пенещи се клетки. След време всичко се нормализира, но ако това продължи дълго има опасност от разкъсване, а то е предпоставка за съсиреци.  Всъщност холестеролът е нашата лепенка, ако се порежем. НО е отнесъл много негативизми.

И тук идва и ролята на захарта. Ако ядем много захар, тя се залепя за етикета и го прави невъзможен за прочит. Така в кръвта се губят много липопротеини и нещата стават напечени. Клетъчните мембрани се сковават и втвърдяват. В този случай LDL става неразпознаваем за клетките и при изследване излиза завишен. А не той е лошият!!! Захарта не позволява полезното и нужното от липопротеините да стигне там където е нужно. Нещо като разтоварване на багажа от самолета на друга спирка. И никой пътник не може да си намери багажа. Накрая трябва да се изхвърли като не потърсен, но преди това е задръстил летището.

Когато ядем много голямо количество растителни мазнини, разпадналите се частици липопротеини започват да задръстват всяко място, на което попаднат. Така свободните радикали отслабват колагеновите влакна и превръшат стените на артериите в чупливи. Те много лесно се напукват и могат да прокървят, а това означава че кръвтва ще има директен контакт с колагена, което е равно на съсирек. Това е начин на тялото да ни предпази. Има разкъсване на кожата, кръвта докосва колагеновите влакна на артерията и се съсирва, за да я затвори.

Тялото винаги ще се опитва да ни спаси!  

Но трябва поне малко да му помагаме, а не да издевателстваме над него.

Мазнини, с които можеш да готвиш са масло, мас, сланина, мазнината на месото, кокосово масло, палмово масло. Това са наситени мазнини.

Ненаситени са зехтин, сусамово олио,  авокадо и всички растителни.

Тук ще ти споделя нещо любипотно.

Знаеш ли, че трябва да ядеш фибри? Да онези, които ти помагат да акаш. Стигайки в червата те хранят бактериите, които са там, а те произвеждат за нас бутирова киселина. Тя се съдържа в маслото!

Знаеш ли, че майчиното мляко е 41% холестерол?

Също така мазстнорзтворимите витамини А,Е,К и Д се усвояват от организмът само при наличие на мазнини. И сега ако имаш проблем с очите – замисли се дали ядеш мазнини, освен да взимаш витамин А.

Тялото ни произвежда от 70 до 95% от холестеролът си, а това никак не е малко. Благодарение на всичко изписано и рекламите за вредни мазнини, можем да останем с впечатлението, че холестеролът е вреден. Това е доста погрешно. Прекалено много холестерол в организмът ни не е добре, но и прекалено малко също. Без холестерол нямаше да имаме полови хормони и витамин D, а клетките ни щяха да са нестабилни. Изследвания доказват, че липсата на холестерол е свързана със слаба памет, депресия и агресивно поведение. При липса на холестерол е налице затлъстяване, обездвижване, тютюнопушене, превалиране на мъжките полови хормони.

В “Шокиращо полезна книга”  има написани глави за месечния цикъл. Там ти давах съвет как преди цикъл, ако си нервна, трябва да си хапнеш не шоколад, а нещо мазно и всички симптоми, наречени ПМС, да изчезват.

Холестеролът е превъзходно основно вещество, с което се изграждат много важни неща. Нашите бактерии ни помагат да регулираме този баланс. И много често, ако качваме килограми, то имаме проблем с баланса на бактерии в червото си. Едни бактерии образуват много пропионат – той потиска образуването на холестерол, други пък повече ацетат – който подсилва образуването му.

Приеми го така:

Мазнината се превръща в енергия, а сладкото – в излишни килограми.

Често бъркаме и ядем сладко, когато всъщност искаме нещо мазничко, което да ни даде енергия.

Лош холестерол е маргаринът,  печените ядки, мазнини, използвани при температура, която не е подходяща за тяхната обработка. В книгата ми “Регенерация” говорим и за мазнините и за това коя до колко градуса се използва.

Лош холестерол е хамбургерът, който вчера си купи.

И преди другия път да си кажеш “няма да ям мазно, защото е вредно”, помисли дали тази мазнина не ти трябва? Избягвай лошите, но не се лишавай от добрите, защото те ти дават енергия и те правят щастлива.

И тук ще си позволя да завърша с думите:

“Не вярвай на всичко, което прочетеш!”

Трябваше ми много време, за да го разбера и да си отсея какво е истина и какво не. Винаги слагай под въпрос прочетеното и виж дали автора живее по този начин. Ако прочетеш, че някоя диета е уникална, ако прочетеш етикетите на храните и кремовете – те всички са “УАУ”, въпросът е дали и на теб ще подействат так  И макар така да слагам под въпрос и написаното от мен, да опитай и виж. Може да си изключение. Макар, че  за 10 години работа все още не съм срещала изключение в това отношение. Като правим хранителни режими и след седмица – две чувам “за пръв път ям каквото ми е вкусно, не се лишавам, ям мазно и отслабвам”. Не казвам да ядеш големи количества, но мазнина ни трябва!!!!

Вълшебен ден, Прекрасни 🙂

 

 

 

 

X

Забравена Парола?

Присъединете се към нас

0

Your Cart