Защо качваме килограми и защо сме изнервени – Синя светлина

Какво е синя светлина 

Част 1

Видимата светлина има всички цветове на дъгата и започва от 380nm (нанометра дължина) до 750nm. През миналия век Джон Отт, фотограф за Дисни, е открил, че различните светлини имат определен ефект върху животните и растенията. Например тикви, поставени на синя светлина  произвеждат само женски цветове, докато поставени на розова произвеждат само мъжки. Тиквата принципно произвежда и от двата цвята и се опложда сама, но поставена на една от тези две светлини не може да го направи поради еднополовото си цъфтене. Открил е също, че животни, поставени на неестествена светлина, може да ражда почти само мъжко или само женско потомство, което се променя, когато и светлината се промени. Също е открил, че цветя, които всяка сутрин отварят цветовете си, спират да го правят, когато ги е снимал със светкавица няколко пъти през нощта. Тоест светкавицата е обърквала вътрешния им часовник и те сякаш не се донаспиват, за да имат енергията да отворят цветовете си на сутринта. Какво общо има това с нас⁉


Ние, хората, имаме два хормона,  които влияят силно върху готовността ни да работим, да изразходваме енергия и да си почиваме (спим вечер) и регенерираме. Те са кортизол и мелатонин. За по-просто: кортизолът е това, което искаме да се вдигне ⬆ и да ни събуди/фокусира,☕когато пием кафе и това което натурално трябва да ни събуди, когато дойде сутрин и слънцето изгрее. ☀Сутрин кортизолът ни е най-висок, с пик около 09:00 часа и тогава трябва да сме най-продуктивни  (ако този цикъл вече не е разрушен от околната ни среда, от храна, стрес, светлина и навици на сън).  Ако някой от вас си мислят, че те просто са “нощни птици” и енергията им идва вечер…НЕ!    Просто цикълът е тотално разрушен и обърнат на обратно, и сякаш тялото успява да се събуди чак вечерта, когато трябва всъщност да заспива.❌ След сутрешния пик кортизолът постепенно спада, като вечерта в 18:00 часа стига най-ниската си точка, която държи до 06:00 часа сутринта.  Когато кортизолът падне в 18:00 часа, мелатонинът се вдига. Работата на мелатонина е да ни успокои, подготви за регенерация и доведе до дълбок и възстановителен сън,  който да настъпи неусетно. Това е оптималният случай и той се случва много рядко в днешно време. 

❓Защо?⁉ 

Тази светлина, която ни събужда и държи нивата на кортизол високо, е синята (400-500nm). Същата тази светлина е най-силно излъчваната от  компютъра, телефона телевизора, флуоресцентните и LED лампите с бяла светлина. Което означава, че докато тази светлина влиза в очите ни след 18:00 часа и чак до 22:00-24:00, когато много хора си лягат, тялото ни ще си мисли, че е сутрин и ще се опитва да ни събуди.  Това страшно много ще ни стресира и изтощи.  Ще легнем в леглото и ще ни отнеме 15 минути въртене да заспим или ще си легнем преизтощени и на сутринта ще ни трябва силно кафе, за да се събудим. ☕Това кафе ще ни трябва, защото организмът е изтощен от това, че светлината го е лъгала цял ден, че е сутрин – време за ставане, дори когато е 22:00 часа вечерта! Имайте в предвид, че за да се наспим добре, да станем отпочинали и енергични и да НЕ МРАЗИМ ВСЯКА СУТРИН, трябва да имаме нисък кортизол и висок мелатонин преди лягане.  Как да постигнем това? Ще допълня, че тялото ни е еволюирало на тази планета с циклите на слънцето и луната, и продължава да се сверява с тях, а не с нашето желание да стоим будни до късно. Това означава, че от 22:00 до 02:00 часа сутринта то се възстановява физически, а от 02:00 до 06:00 часа сутринта – психологически, независимо дали сме си легнали или не! Разликата е, че ако не сме легнали, това възстановяване е просто нищожно! Следователно сънят от 21:00 – 22:00 часа до сутринта най-ефективен и незаменим. 


Бонус! Ако си лягаме след 22:00 часа или стоим на синя светлина вечер, но дори и през деня, е еквивалентно на това да ядем сладко цял ден – вдигаме кръвна захар, пълнеем и сме изморени, искаме сладко или кафе.

 

До следващата част, чаровнице!

❤

С любов,

Емилия

Прочети втората част на статията ТУК.

Подобни статии